Co mě naučilo podnikání


Co si pamatuji, nikdo v rodině nepodnikal. Od dětství se můj život odvíjel celkem běžně. Jen sny nebo touhy se nebraly moc vážně. Když jsem přinesla domů lifestylový časopis nebo magazín o bydlení, bylo mi řečeno, ať se tím moc nekochám, že na takové věci stejně nemáme. Časem jsem se s tím smířila. Když se mi narodil syn, začala jsem ale vnímat, že nechci dělat kompromisy. Zasloužím si přece život podle vlastních představ. Ty byly jasné a návrat do zaměstnání po mateřské do nich moc nezapadal. Uvažovala jsem tedy o podnikání. Protože jsem o tom moc nevěděla, mé první kroky mířily ke knihám, kurzům a workshopům. Uteklo několik let a já si uvědomuji, jak moc mě podnikání naučilo. Ať jsou období lepší i horší, za tahle zjištění to určitě stojí.

Cílovka, persona, osobnost

Rodina, škola, první zaměstnání… moje dětství i dospívání se odvíjelo v okruhu podobných lidí. Až v době, kdy jsem byla na prvním kurzu o sociálních sítích, jsem se více zamyslela nad tím, že každý má jiné hodnoty. Možná se to zdá jako jasná věc, ale pro mě bylo například nepochopitelné, proč se někdo rozčiluje kvůli nepodstatným detailům nebo z jakého důvodu se lidé trápí věcmi, které vůbec nejsou důležité. Až během podnikání jsem zjistila, že v lidech jsou zásadní rozdíly, a to bez ohledu na věk nebo povolání. V té souvislosti jsem si uvědomila, že věnovat pozornost popisu persony před tvorbou textů na web nebo příspěvků na sociální sítě je důležité, protože jinak bychom mohli tvořit něco, co by možná oslovilo nás samotné, ale vůbec ne zákazníky dané značky. Asi největší pochopení typologie osobnosti mi dala kniha Móda a duše aneb Klíč k sobě.

Čas, peníze, štěstí

Možná i proto, že jsem vyrostla na vesnici a neměla mnoho příležitostí k seberealizaci, jsem brala život, jak přicházel. Přemýšlela jsem, co by mě bavilo, ale možností mnoho nebylo. Mohla jsem si vystačit s tím, co mám, nebo se trápit tím, co nemám. Snadnější bylo realitu přijmout, ale stejně to ve mně bublalo.

Až v období, kdy jsem začala číst první knihy o podnikání, se ke mně dostal názor, že je možné si tvořit vlastní realitu. To byla pro mě zásadní změna pohledu na život. Ale než jsem si ujasnila, kolik stojí například hodina mé práce, co mi přináší štěstí a čemu chci věnovat svůj čas, trvalo to, pochybovala jsem a nevěřila si.

Hodnoty, mise, vize

Díky podnikání jsem zjistila, že mít vizi, představu, cíl a sen, za kterým si půjdu, není jen pro blázny a naivky, co si kupují časopisy plné věcí, na které nemají. Uvědomila jsem si, že mít vizi je důležité. Kdykoliv mám těžší období, moje vize mě žene dál. Stačí si představit, proč to všechno dělám, a mám zas o trochu víc energie do další práce. A když se mi vize zdá příliš vzdálená, vrátím se k důvodům, proč a za jakým účelem to dělám, tedy co je mým posláním.

Cesta k vizi může mít někdy mnoho odboček, ale když mám stále na paměti svou misi, je větší šance na úspěch. Současně je fajn mít jasno v hodnotách. Tomu, že je důležité mít vždy na paměti své hodnoty, jsem se naučila také až v podnikání. Často jsem byla nerozhodná, ať šlo o osobní život nebo podnikání. Od té doby, kdy jsem si ujasnila, co je pro mě v životě důležité, se rozhoduji s větším nadhledem. Hodnoty jsou pro mě má vlastní pravidla, podle kterých chci žít.

Chcete se také realizovat a jít za svým snem? Využijte mých konzultací či workshopů. Nebudete na to sami, předám vám vlastní zkušenosti a seznámím s možnostmi i riziky, která vás v podnikání čekají.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odeslat komentář

KONTAKTUJTE MĚ,

TĚŠÍM SE NA SPOLUPRÁCI
Odeslat