Proč se specializovat


Zvažujete, zda se obrat o tu širokou škálu populace, ze které by se mohli stát vaši zákazníci, a specializovat se pouze na určitou cílovku? 5 důvodů, proč to má smysl…

Zda se specializovat, nebo ne je pro mnoho podnikatelů zásadním rozhodnutím. Jak moc a na koho se specializovat je ovšem klíčovým rozhodnutím pro úspěch firem v době velké konkurence. Dokážete-li se ale rozhodnout a specifikovat si své služby správně, přínos bude větší než ztráta zbytku populace.

PROČ SE SPECIALIZOVAT

Zjistíte-li, která cílová skupina je vám osobně nejblíže, budete si ji moci podrobně prozkoumat. Budete-li svou službu cílit na širokou škálu zákazníků, nikdy nebudete přesně vědět, jaké potřeby můžete těmto zákazníkům vyřešit, protože každý z nich má potřeby vzdálené od potřeb těch ostatních.

Určením své cílovky ji zvládnete v krátkém čase dokonale poznat. Budete vědět, kde tito lidé tráví volný čas, jaké mají hodnoty, co ovlivňuje jejich rozhodnutí atd. Z těchto poznatků si budete moci snadno vypracovat prototyp persony, která vám následně pomůže při výběru marketingových kanálů.

MÉNĚ ČASU NA STEJNOU PRÁCI

Než se například jako překladatel budete chtít naučit překládat pro všechny typy zákazníků (webaře, právníky, obchodníky, hoteliéry, …) bude vám to trvat několik let, než se to naučíte opravdu dobře. Dokážete-li se ale vzdát určité části klientů a specializovat na obor, který je vám nejblíže, půjde vám práce od ruky. Díky tomu budete moci udělat mnohem více práce za stejnou částku jako vaše nespecializovaná konkurence.

RYCHLEJŠÍ ZÍSKÁNÍ ZÁKAZNÍKŮ

Díky své specializaci se dokážete snadněji dostat ke svým potencionálním zákazníkům. Jednak si vás klienti doporučí mezi sebou, protože jejich známí jsou obvykle z podobného oboru. A mezi další pozitiva může patřit i zjištění, kde se vaši potencionální klienti pohybují – existují pro ně nějaké vzdělávací semináře, pořádají networkingové akce, kde byste se s nimi mohli při coffee breaku seznámit? Setkávání se s vašimi zákazníky vám přinese nejen zakázky, ale i bližší pochopení jejich potřeb, a tím pádem lepší zacílení marketingových aktivit.

VYBUDOVÁNÍ BRANDU S DŮVĚROU

Už se vám někdy stalo, že jste přišli na webové stránky a vlastně jste vůbec nepochopili, co dotyčná firma přesně dělá, natož zda by mohla pomoci zrovna vám? Tak přesně tak vypadají prezentace podnikatelů, kteří sami nevědí, kdo je jejich cílovka. Takový web vypadá chaoticky, nepochopitelně a současně vrhá nedůvěru na celou firmu.

Nemluvě o tom, jaká asi může být odbornost takového všeuměla. Přestože děláte ve svém oboru dlouhodobě a máte přesah do více cílovek, v dnešní hektické digitální době to stejně nic nemusí znamenat. Informace a trendy se díky internetu stále mění a ve většině oborů se oceňuje spíše schopnost čerpat z nových studií a dělat věci moderně.

KONKURENCE

Dojdete-li ke zjištění, kdo je vaše cílovka, dokážete si snadněji zmapovat i svou konkurenci. Možná máte na první dojem pocit, že je konkurence veliká, a pochybujete, zda se dokážete přes ni dostat k zákazníkům. Ovšem budete-li věnovat jen trochu času bližšímu pochopení té dané konkurence, můžete také zjistit, že jste podcenili své schopnosti. Máte-li dokonale určenou cílovku tak, aby vám byla osobně opravdu nejblíže, zjistíte, že konkurenci ve vašem segmentu skoro nemáte. Neboť každý z potenciálních konkurentů se specializuje na trochu jinou cílovku a možná se také nespecializuje vůbec, tudíž si potencionální zájemce o podobnou službu vybere raději toho, kdo dává o sobě vědět, že se specializuje právě na ten jeho konkrétní obor.

Proto při specifikování cílovky buďte opravdu pečliví a věnujte této činnosti dostatek času. Přestože se vám takové plánování předem zdá zbytečné, za krátký čas se budete těšit z nesporných přínosů pro vaše podnikání a úspory času na práci.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odeslat komentář

KONTAKTUJTE MĚ

TĚŠÍM SE NA SPOLUPRÁCI
Odeslat