Jak si zařídit lepší spánek


Prakticky třetinu života prospíme. Už to je důvod se nad spánkem zamyslet. Jak je možné, že někdo spí tvrdě celou noc a někdo sotva pár hodin? Kvalitu spánku ovlivňuje mnoho faktorů. Některé se dají snadno upravit, s jinými je to složitější. Neboť kvalita spánku má vliv na náladu i zdraví, vyzkoušejte několik tipů, jak si zařídit lepší spánek, a buďte fit každé ráno.

Zamyslete se, co děláte před spaním

Vracíte se běžně domu v pozdních hodinách? Jíte hlavně večer, před spaním? Možná rychle usnete, ale tělo bude místo odpočinku trávit večeři.

I opačný extrém, jako náročná fyzická aktivita před spaním, může spánek ovlivnit.

Také se zamyslete, čím se zabýváte před usnutím. Sledujete kriminálky nebo děláte účetnictví? Omezte to. Všechny tyto faktory mohou ovlivňovat  spánek.

Raději si přečtěte knihu nebo pusťte relaxační hudbu.

Rozhlédněte se, kde spíte

I když se to na první pohled možná nezdá, kvalitu spánku ovlivňuje i prostředí, ve kterém spíme. Rozhlédněte se proto po ložnici, zda v ní nemáte nějaké rušivé prvky.

V první řadě je dobré mít v ložnici pořádek. Zejména jedinci s alergií na prach a roztoče by měli dbát na pravidelné vytírání a výměnu ložního prádla.

Televizi do ložnice raději nedávejte. Pracovní stůl přesuňte do jiného pokoje, pokud to jde. Telefon nechte ve vedlejší místnosti. Mezi rušivé elementy mohou patřit i některé květiny. 

Nezapomeňte na zatemnění oken, aby vás nebudilo světlo předčasně. Vnímejte barvy, které vás obklopují. Máte-li problémy se spánkem, doporučují se střídmé kombinace barev na stěnách, kobercích či lůžkovinách.

Před spaním místnost důkladně vyvětrejte a nastavte teplotu, která vám vyhovuje.

Podívejte se, na čem spíte

Buďte k sobě upřímní. Na čem spíte? Lůžko je přece základ pro zdravý spánek. Máte-li navíc problémy se zády, měli byste mu věnovat zvýšenou pozornost. Podívejte se, v jakém stavu je vaše stávající matrace. Kdy jste ji naposledy měnili?

Spěte lépe, dopřejte si dostatečný komfort, který si zasloužíte.