O marketingu s ředitelkou cestovky


S Janou Kurkovou, ředitelkou cestovní kanceláře DAEN, se znám už několik let. Poznaly jsme se na kurzu osobního rozvoje. Toto téma nás stále spojuje. Sdílíme spolu dojmy z knih, které čteme, ale i každodenní radosti a starosti.

Jana je vášnivou cestovatelkou. Miluje hlavně wellness a lázeňské pobyty, které dominují nabídce cestovní kanceláře DAEN. Ráda však navštěvuje i exotické země.

Rodinnou cestovní kancelář vede již 10 let, ale první zkušenosti sbírala už během studentských let. Po ukončení vysoké školy převzala vedení společnosti.

Protože konkurence je veliká, musí stále sledovat nové trendy. S marketingem má mnoho zkušeností, a proto jsem ji oslovila a položila jí několik otázek.

Jste zvědaví na její zkušeností s marketingem? Přečtěte si náš rozhovor.

Jani, co děláš proto, abys měla stále přehled?

Marketingové trendy letí rychlým tempem. Je velmi náročné to sledovat. Speciálně, když je marketing jen jedním z oborů, ve kterém se musím stále vzdělávat, abych mohla vést firmu. Trendy v marketingu sleduji na sociálních sítích. To je pro mě nejjednodušší. Mám ráda i networking, kde získám vždy zajímavé informace a potkám inspirativní lidi.

Koho konkrétně na sítích sleduješ?

Sleduji různé odborníky, kteří mě něčím inspirují. Ať už jde o psaní newsletterů, tvorbu Reels na Instagram, nebo o komunikaci se zákazníky. Také se inspiruji na profilech kamarádů, kteří se marketingem zabývají. Nejvíce pak sleduji profily zabývající se osobním rozvojem, protože věřím, že vše začíná a končí u nás.

Jak přistupuješ k nabídkám agentur, které nabízí marketingové služby přes e-mail?

Do e-mailu mi chodí mnoho nabídek, řekla bych, že tak v průměru jedna za měsíc. Vždy poděkuji za nabídku a službu odmítnu. Přijde mi to velmi neosobní a docela by mě zajímalo, zda na tento styl “uloví” nějaké zákazníky. Já byznys vždy zakládám na osobních kontaktech a doporučeních.

Ráda si nechám poradit od odborníků, ve které mám důvěru, například od tebe, Hani. Známe se už několik let a vím, že tomu, co děláš, rozumíš. Pokud mě tedy osloví nějaká cizí osoba, není to pro mě zajímavé.

Jani, jsem ráda, že jsem pro tebe někým, komu důvěřuješ. Vím, že důvěra nevzniká ze dne na den, a proto si jí cením. 

Pojďme na další otázku…

Děláš si marketing sama, nebo s někým spolupracuješ?

Sama ho nedělám. To bych nezvládla. Zároveň nemáme žádné interní specialisty. Využívám služeb digitální agentury BRILO Team, kterou jsi mi ty, Hani, doporučila.

Starají se mi především o internetový marketing (kampaně, remarketing, newsletter, linkbuilding atp.). Současně spolupracuji s Denisou, specialistkou na sociální sítě, která je opravdu skvělá. Tu jsem poznala také díky tobě. Za obě doporučení jsem velmi vděčná.

Všem malým podnikatelům, kteří chtějí mít o marketingu přehled a nemají čas vše sledovat, doporučuji najít si někoho, jako je Hanka. Čas strávený s marketingovým specialistou rozhodně není promarněným časem, jak jsem si dříve myslela.

Jak jsi uvažovala při výběru specialisty na sociální sítě?

Vím, že výběr specialistů na sociální sítě bývá pro mnohé firmy pořádný oříšek. Najít někoho, kdo bude schopný za firmu komunikovat autenticky, není snadné.

Přiznám se, že spolupráce s Denisou mi tzv. “spadla do klína”. Díky, Hani, že máš v rukávu vždy ty pravé kontakty, které svým klientům můžeš předat.

Je skvělé, že konzultace s tebou nekončí jen u samotné konzultace, ale vše se „překlápí” do realizace právě díky tvým kontaktům na další odborníky. A že jich máš za těch 8 let mnoho. Vždy víš, koho doporučit nebo kde hledat, aby tvé rady a tipy, které předáváš při konzultacích, měly reálné výsledky.

Jak spolupráce s Denisou probíhá?

S Denisou komunikujeme velice snadno. Od prvního setkání jsme si skvěle sedly nejen po pracovní, ale i lidské stránce, což je pro mě důležité. Máme nastavený systém, který se nám osvědčil a který přináší výsledky. Denisa současně komunikuje s agenturou BRILO Team, čímž mi šetří mnoho času a starostí.

Máš marketingový plán?

Marketingový plán mám, ale je “amatérský”, je připravený s ohledem na rozpočet, který naše společnost může do marketingu dát. Cestovní ruch v posledních letech zaznamenal významné rány, ze kterých se těžko vzpamatováváme, ale jsme hrdí na to, že jsme přežili. Společně s lidmi z BRILA a Denisou jsme poskládali základní plán, který následujeme. Tím, že náš obor byl v posledních letech plný změn, je i náš plán velmi dynamický a přizpůsobujeme ho aktuální situaci.

Investuješ do marketingu pravidelně, nebo dle aktuálních možností?

V době covidu, kdy zisky padly, jsme investice do marketingu zmrazili jako první. Ale pokud odhlédneme od této mimořádné situace, tak investuji pravidelně.

Jani, chceš ještě něco doplnit, na co jsem se nezeptala?

Určitě bych ráda vyzdvihla význam nebo spíše sílu marketingových konzultací, kterým mnoho lidí nevěnuje pozornost. Také jsem byla dříve taková. Říkala jsem si: přece si nepotřebuji s “někým povídat”. To zisky nepřivede. Nemám čas ani finance na konzultace. Já potřebuji investovat do akce, do reklamy, která má výsledky! Ale velmi jsem se v tomto mýlila a jsem ráda, že už se na věci koukám jinak. A to především díky setkání s tebou, Hani. Poskytla jsi mi pohled z jiné perspektivy.