
Někomu jde budování značky samo, někdo svou značku hodně řeší a některým podnikatelům se úvahy nad brandingem zdají dokonce jako plýtvání časem. Značka v první řadě firmu odlišuje od konkurence, je to něco, co ji charakterizuje.
Už to je dobrý důvod, proč se jí zabývat, ale není to důvod jediný. Záleží vám na značce? Věnujte několik minut tomuto článku. Vysvětlím vám, na co si dát při budování značky pozor, abyste si nezpůsobili více škody než užitku.
Odlišné od konkurence
Značku ovlivňuje mnoho faktorů, ať jde o osobnost či firmu. Patří sem také například styl komunikace, prezentace na internetu, barva loga či typ písma na webu. Majitel firmy nebo freelancer ovlivňuje svoji značku i stylem oblékání, značkou telefonu, který používá, ale i tím, v čem jezdí. Říkáte si, že není tak složité se odlišit, když značku tvoří tolik faktorů?
U odlišení to ale teprve začíná. To, zda bude vaše značka pracovat ve váš prospěch či nikoliv, může ovlivnit mnoho dalších faktorů. Jaké to tedy jsou? A jak to vnímám já?
Jednoduché
Kdo dnes nemá mnoho aktivit, ať jde o zájmy či o povinnosti. Sama toho mám mnoho, a proto se snažím vše zjednodušit. Vybírám si tedy značky, se kterými je to jednoduché. Jsou to přesně ty značky, které mají na webu jasné a výstižné informace. Zákaznická podpora musí fungovat. Jde-li o e-shop, zásadní je jednoduché a přehledné rozdělení produktů.
Konzistentní
Konzistentnost pro mě tak trochu souvisí s důvěryhodností. Kdo se prezentuje stále stejně, působí na mě důvěryhodněji. Například pokud mi firma na sociálních sítích vyká a působí vážně, kdežto v e-mailu od zákaznické podpory mi tyká a komunikuje kamarádsky, působí na mě tak, že jeden neví, co dělá druhý. Tudíž je možné, že ani majitel firmy netuší, co se v jeho firmě děje, a to na mě tedy nedělá zrovna dobrý dojem.
Zapamatovatelné
Zda si něco snadno zapamatujeme nebo ne, často souvisí s jednoduchostí. Je třeba tedy mít jednoduché logo, jednoduchý název firmy, jednoduchá internetová adresa, apod. Někdo naopak sází na kreativitu a snaží se být originální. Já si myslím, že spojení obojího je ideální. I když rozumím, že ne vždy je úplně snadné vymyslet kreativní a přitom jednoduchý název firmy, nebo vytvořit takové logo.
Stylové
Mít styl znamená pro každého něco jiného. Někdo má rád styl elegantní, někdo upřednostňuje sportovní, někdo zase business. Styl často souvisí s oborem, v němž firma působí, ale nemusí to být podmínkou.
Přesto si myslím, že je vhodné dát si pozor na svůj osobní styl, ať jde o oblékání, zařízení kanceláře nebo výběr vozu. Zamyslete se nad tím, kdo je vaší cílovou skupinou a jak na ní váš styl může působit.
Nechcete-li měnit svůj styl, můžete změnit cílovku. I právníci ve sportovním tričku a ležérním oblečení nejsou dnes ničím neobvyklým.
Zdroj fotografie: fotobanka Pixabay, autor: Luxurybackground-com